Video for alle - inkluderende videotjenester i helsevesenet

Publication details

Videokonsultasjoner kan være et nyttig verktøy for innbyggere som har lang reisevei til aktuell behandler og som av ulike grunner føler at reise til behandler er belastende.

Innbyggere kan nå få tilgang til helsetjenester via videokonferanse helt hjem i en helt annen skala enn tidligere. Dette er i tråd med nasjonal satsning på digital hjemmeoppfølging og målsetting om 15 % telefon- og videokonsultasjoner i 2021.

Videokonsultasjoner har hatt en enorm utvikling under pandemien. Alle helseforetakene har på rekordtid utviklet en rekke helsetjenester via video. Imidlertid strever rundt 10-30 % av befolkningen i Norge med digitale løsninger. Blant mennesker med funksjonsnedsettelser strever rundt 50-70 % med digitale løsninger i hverdagslivet.

Sunnaas Sykehus HF har sammen med samarbeidspartnere utviklet en veiviser for mer inkluderende videokonsultasjoner. Videokonsultasjon er den mest brukte digitale kanalen for pasientkontakt. Ønsket i prosjektet var å finne svar på hvordan tilbudet kan gjøres enklere også for dem som i dag sliter med å bruke disse tjenestene.
Under arrangementet var det en presentasjon av resultater fra prosjektet etterfulgt av en paneldebatt.