Integrert e-læring i bedriften: Pedagogikk, teknologi, organisasjon

  • Anders Irving Mørch
  • Ivar Solheim

Denne boka springer ut fra forskningsprosjektet Læring og kunnskapsbygging på arbeidsplassen (LAP) som gikk over tre år fra og med 2002. Dette var et såkalt brukerstyrt innovasjonsprosjekt med deltakelse fra flere bedrifter og forskningsinstitusjoner. Bedriftene var Statoil Detaljhandel og Visma Services. Forskningsinstitusjonene var Norsk Regnsentral, Sintef IKT og Intermedia ved Universitetet i Oslo. Norges Forskningsråd delfinansierte prosjektet. Dette er noen av spørsmålene forfatterne forsøker å gi svar på: Hva er kriteriene for vellykket e-læring? Hvordan kan e-læring bli en viktig del av bedriftens kompetanseoppbygging? Hvordan kan bedriftene selv utvikle e-læringsløsninger tilpasset egne behov? Hvilken rolle bør ledelsen spille for å fremme e-læring i bedriften? Hvordan skal e-læring integreres i arbeidsprosessene slik at det blir til nyttig hjelp i medarbeidernes daglige arbeid og oppgaveløsning? Hvordan kan e-læring støtte både teori- og konseptlæring og kompetansebehovene i de daglige, løpende oppgavene, såkalte "just-in-time"-løsninger?