NR er på banen med to nye transportsamarbeid

To nye forskningssentre skal bidra til å gjøre det norske transportsystemet mer robust, bærekraftig og fremtidsrettet. Norges forskningsråd har bevilget støtte til både Resilient Transport Systems (ResiTrans) og A Transport System within Planetary Boundaries (TRANSPLAN). NR er med i begge, og skal bidra med avgjørende kompetanse innen datanalyse, digital sikkerhet og infrastruktur, statistisk modellering og kunstig intelligens.

Bildet viser t-banespor ved Majorstua stasjon i Oslo. Det er en t-bane på linja og i bakgrunnen skimtes hoppbakken i Holmenkollens
Et sikkert og bærekraftig transportsystem krever kunnskap, analyse og samarbeid. Bilde: Juup Schram / Unsplash.

Økt motstandsevne med ResiTrans

ResiTrans, ledet av Norges geotekniske institutt (NGI), skal styrke motstandsevnen i norsk transportinfrastruktur.

Senteret undersøker hvordan transportsystemer kan rustes bedre for å møte blant annet naturfarer, elektrifisering, digitalisering og cybertrusler.

NR leder arbeidspakken «Addressing digitalization and cybersecurity in the transport infrastructure,” med ansvar for å utvikle kunnskapsgrunnlag og strategier for digital infrastruktur, cybersikkerhet og sårbarhet. Arbeidet ledes av Bjarte Østvold.

Portrettbilde av Bjarte Østvold, en hvit mann med brunt hår og sorte briller. Han har på seg burgunder skjorte og svart tskjorte.
Assisterende forskningssjef Bjarte Østvold. Bilde: Elin Ruhlin Gjuvsland / NR.
Portrettbilde av Hanne Rognebakke. Hanne er en hvit dame med mørkeblondt hår. Hun har på seg lyseblå, langermet skjorte.
Seniorforsker Hanne Rognebakke. Bilde: Elin Ruhlin Gjuvsland / NR.

Bærekraftige rammer med TRANSPLAN

TRANSPLAN, under ledelse av Transport økonomisk institutt (TØI), skal skal utforske hvordan transportsektoren kan tilpasses klimamål på veien mot et lavutslippsamfunn.

Senteret er inndelt i fire forskningsområder, der NR deltar i forskningsområdet «Modeller og verktøy.» Fra NR ledes arbeidet av Hanne Rognebakke, med ansvar for å videreutvikle transportmodeller basert på maskinlæring og kunstig intelligens.

TRANSPLAN har også koblinger til det nye nasjonale KI-senteret TRUST, der NR er sentral aktør og TØI partner. Her skal instituttene blant annet samarbeide om utvikling og bruk av syntetiske populasjoner i transportmodellering, et område der NR kombinerer mange års erfaring med metodeutvikling og praktisk anvendelse.

Transport og beredskap på dagsorden

NRs deltakelse i ResiTrans og TRANSPLAN er en videreføring av instituttets satsing på tverrfaglig samarbeid med forskningsmiljøer i og utenfor Oslo Science City. De to nye sentrene forener digital ekspertise og samfunnsnyttig anvendelse i møte med konkrete utfordringer innen transportsektoren.

– Det er veldig hyggelig å se at NR nok en gang kan bidra inn i spesialfeltene til sterke forskningsmiljøer som TØI og NGI. Dette samsvarer godt med vår visjon om å være et anerkjent kompetansemiljø med nytteverdi for viktige samfunnsområder, sier administrerende direktør André Teigland.

Samarbeidet med NGI og TØI er blitt tettere gjennom prosjekter som TRUST og felles deltakelse i nasjonale initiativer – noe som nå konkretiseres gjennom forskningssentre som ResiTrans og TRANSPLAN.

NR på Arendalsuka 2025

Norsk Regnesentral forsker på og utvikler metoder som kan gjøre transportsektoren mer robust, effektiv og trygg, og som styrker samfunnets evne til å håndtere risiko og usikkerhet.

Dette er også temaet for vårt arrangement under Arendalsuka, der vi samler eksperter, bransjeledere og myndigheter til en fremtidsrettet samtale om hvordan forskning, teknologi og samarbeid kan bidra til å sikre og utvikle kritisk infrastruktur.