Publikasjonsdetaljer
- Utgiver: Norsk Regnesentral
-
Internasjonale standardnumre:
- Trykt: 9788253905785
I prosjektet Hvordan påvirker digital svindel og lav digital kompetanse eldres mentale helse? støttet av DAM-stiftelsen har vi gjennomført en spørreundersøkelse med 1383 deltakere i alderen 63 år til 99 år med en gjennomsnittsalder på 76 år. Deltakerne er rekruttert av Pensjonistforbundet. I denne rapporten presenterer vi hovedfunnene fra undersøkelsen. Dette er hovedfunnene.
* 1 av 4 (25%) har selv opplevd svindel. For noen førte svindelen til et økonomisk tap, stenging av konti, bytte av betalingskort, og en mental belastning. For andre fikk svindelhendelsen ikke slike konsekvenser – de kontaktet sin bank eller kortselskap og fikk sperrer kortet, eller de stanset å gi fra seg informasjon før svindleren hadde nok til å misbruke informasjonen.
* 54% svarer at de er redde for digital svindel og at de derfor er mindre aktive digitalt. Legger vi til de som svarer litt redde, 40% er andelen 94% Frykt for digital svindel har en negativ påvirkning på digital deltakelse.
* 8% forteller at de har opplevd ID-tyveri. For denne type svindel er tallet lavest for de yngste eldre og høyest for de eldste.
* 9% forteller at de har opplevd kortsvindel. For denne type svindel er tallet høyest for de yngste eldre og lavest for de eldste av deltakerne i undersøkelsen har 49% høy digital kompetanse, 34% middels og 17% lav digital kompetanse. Det er deltakerne selv som har vurdert sin digitale kompetanse.
* Det er ingen forskjell når det gjelder hvilken digital kompetanse en har og om en har opplevd å bli svindlet, men de med høy digital kompetanse er i noe større grad villig til å fortelle andre om sine svindelhendelser.
* 69% av de med høy digital kompetanse svarer: «det at svindel kan skje gjør meg redd. Jeg er derfor klart mindre aktiv digitalt enn jeg kunne ha vært.»
Vi har delt deltakerne inn i disse fem aldersgruppene: unge eldre 63-69 år, 70-74 år, 75-79 år, 80-84 år og 85 år eller eldre. Alle aldersgruppene har samme andel, 25% opplevd svindel, Det bør her legges til at de yngre eldre er mer digitalt aktive enn de eldste og har høyere digital kompetanse. Vi antar derfor at de yngre har bedre kunnskap om svindel enn de eldre, men på grunn av høyere digital aktivitet er det sannsynlig at de oftere utsettes for svindelforsøk.
Hvor mange vil fortelle om egne svindelopplevelser?
* Det er 71% som svarer at det vil de gjøre. Det er 1 av 4 som selv har opplevd svindel. Av de som selv har opplevd svindel svarer 77% prosent ja på dette spørsmålet. Det er bra at dette tallet er høyt. Det fordi det å lære av andres erfaringer er viktig.
* På spørsmålet: Hvis du har avverget et svindelforsøk, ikke blitt lurt, hva gjør det med deg? svarer 47% Jeg blir stolt, tryggere på meg selv og føler mestring.
* frykt for svindel og egne svindelopplevelser påvirker den mentale hendelsen negativt. Det er ikke nødvendigvis en direkte sammenheng, men både det at en høy andel som svarer at de tenker på svindelhendelser og at det tar tid å legge svindelhendelser bak seg, og at svindelhendelser fører til at en føler seg trist og nedtrykt er uttrykk for dette.
Anbefalinger fra eldre
* Mange nevner at når noe skjer det er viktig å raskt kontakte banken eller kortselskapet, og «Bank og tjenesteleverandør bør ta et større ansvar».