Utvikling av intensiv opptrening av språklige ferdigheter for elever med autismespekterforstyrrelse ved hjelp av sosiale roboter: Populærvitenskapelig rapport fra forprosjekt

Publikasjonsdetaljer

Denne rapporten sammenfatter resultatene fra forprosjektet “Utvikling av intensiv opptrening av språklige ferdigheter hos elever med ASF med hjelp av sosiale roboter (Sinoe!)”. Prosjektet fikk regional kvalifiseringsstøtte fra Regional Forskningsfond Oslofjordfondet. Forprosjektets overordnede mål var å undersøke potensialet for bruk av sosiale roboter i språkopplæring for elever med autismespekterforstyrrelser (ASF). Vi ville vurdere problemstillinger knyttet til teknologiens modenhet, og hvilke krav bruk av robot setter til organisering og det pedagogiske opplegget. Det ble utviklet en prototype som ble prøvd ut med to barn på Skoger skole i Buskerud. Frydenhaug skole var prosjekteier, Innocom hadde prosjektledelse, Norsk Regnesentral var forskningspartner og Skoger skole bidro i utprøvingen av prototypen. Prosjektdeltakerne planlegger å bruke erfaringene som er gjort i prosjektet som grunnlag for videre forskning og utvikling.