Er jeg gammel nok til å bruke høreapparat? – Tolv personer med nedsatt hørsel forteller om sine erfaringer med teknologi

Publikasjonsdetaljer

  • Utgiver: Norsk Regnesentral
  • Serie: Report at the Norwegian Computing Center ()
  • År: 2022
  • Antall sider: 58
  • Internasjonale standardnumre:
    • Trykt: 9788253905679
  • Lenke:

Gruppen av individer med nedsatt hørsel er like mangfoldige som resten av befolkningen, og dette speiles i ulike behov, preferanser og ønsker på det tekniske plan og andre områder. Gjennom fortellingene til 12 personer med nedsatt hørsel har vi fått et unikt innsyn i opplevelsene disse personer har hver dag i møtet med blant annet helsevesen, det offentlige og samfunnet forøvrig, og i henhold til mulighetene og begrensningene som ligger i kommunikasjonsteknologi og tekniske hjelpemidler. Helhetsbildet som tegnes er sammensatt og består av ulike positive og negative opplevelser. Teknologien inntar rollen som en “muliggjører” med svakheter. På den ene siden etablerer den, i form av tekniske hjelpemidler, i de fleste tilfeller en grei eller god hørselsfunksjon og muliggjør dermed til en viss grad at hørselshemmede kan delta i samfunnet. På den andre side introduserer bruk av teknologien en rekke utfordringer hva gjelder samspill med andre tekniske løsninger, spredning av informasjon om hvilke muligheter som finnes, organisering av hjelpetilbudet, korrekt installasjon og tilpasning til den enkeltes behov, preferanser og ønsker, opplæring av brukere, pårørende og andre, samt støtte / support i tilfellet tekniske problemer. Mange av aspektene som kom frem i samtalene er kjent fra før og gjennom annen forskning og bekrefter dermed denne kunnskapen. Den foreliggende studien nyanserer bildet videre med nye innsikter hva gjelder effekten av møte- og samtaleverktøy for denne brukergruppen, især fordelene med bilde og video, samt eksterne mikrofoner og medieopptak. Et annet viktig bidrag er at studien betrakter teknologien i et større perspektiv og relaterer den til andre tverrfaglige områder, som tilpasning, opplæring og teknisk hjelp.