Publikasjonsdetaljer
- Utgiver: Norsk Regnesentral
- Serie: Report at the Norwegian Computing Center ()
- År: 2022
- Antall sider: 50
-
Internasjonale standardnumre:
- Trykt: 9788253905655
-
Lenke:
- ARKIV: hdl.handle.net/11250/3025535
Gruppen av individer med nedsatt hørsel er like mangfoldige som resten av befolkningen, og dette speiles i ulike behov, preferanser og ønsker på det tekniske plan og andre områder. Gjennom undersøkelsen har vi fått et unikt innsyn i opplevelsene individer med nedsatt syn har hver dag i møtet med blant annet helsevesen, det offentlige og samfunnet forøvrig, og i henhold til mulighetene og begrensningene som ligger i kommunikasjonsteknologi og tekniske hjelpemidler. Helhetsbildet som tegnes er sammensatt og består av en mengde ulike positive og negative opplevelser. Teknologien inntar rollen som en “muliggjører” med svakheter. På den ene siden etablerer den, i form av tekniske hjelpemidler, i de fleste tilfeller en grei eller god hørselsfunksjon og muliggjør dermed til en viss grad at hørselshemmede kan delta i samfunnet. På den andre side introduserer bruk av teknologien en rekke utfordringer hva gjelder teknologiske begrensninger, informasjon om mulighetene, samspill med andre tekniske løsninger, organisering av hjelpetilbudet, korrekt installasjon og tilpasning til den enkeltes behov og preferanser, opplæring, samt støtte / support i tilfellet tekniske problemer. Mange av funnene i denne studien bekrefter kunnskap fra tidligere forskning. Studien nyanserer bildet med en oversikt over behovene og erfaringene til personer med nedsatt hørsel i møtet med det offentlige, og på teknologiens premisser. Studien har frembrakt nye innsikter hva gjelder sammenhengen mellom tekniske, administrative, organisatoriske og andre utfordringer, samspill mellom tekniske hjelpemidler og kommunikasjonsteknologi generelt, samt konsekvenser av Covid 19-pandemien.