Dataspill uten barrierer (Curb Cut)

Kan funksjoner laget for tilgjengelighet gi en bedre spillopplevelse for alle?

Curb cut-effekten i dataspill undersøker hvordan slike løsninger påvirker spillopplevelsen for personer med og uten funksjonsnedsettelser. Prosjektet kartlegger bruken og effekten av tilgjengelighetsfunksjoner, og utforsker hvordan prinsippene bak curb-cut-effekten kan bidra til mer inkluderende spilldesign.

To personer spiller videospill sammen, fokusert på en skjerm utenfor bildefeltet. Til venstre sitter en kvinne i rullestol, iført en beige hettegenser og svarte bukser, med langt hår samlet over venstre skulder. Til høyre sitter en mann på sofaen, med briller, en rød rutete skjorte over en hvit t-skjorte og blå jeans. Han ser ut til å ha Downs syndrom. Begge holder spillkontrollere og ser ut til å ha det gøy mens de er engasjert i spillet.
Hvordan kan tilgjengelighetsfunksjoner forbedre spillopplevelsen for alle? Bilde: Mart Productions/Pexels.

Hva er curb-cut effekten?

Curb-cut-effekten beskriver hvordan tiltak rettet én gruppe også kan komme andre grupper til gode. Begrepet oppsto i forbindelse med implementeringen av senkede fortauskanter for rullestolbrukere, som viste seg å være nyttige for mange andre grupper som de med barnevogner, reisende med trillekoffert, eldre med rullator, og syklister. Innen teknologi har prinsippet fått bred anvendelse, der løsninger for tilgjengelighet ofte leder til økt bruksopplevelse for alle.

Gaming som kultur og arena for inkludering

Gaming er i dag en av verdens største fritidsaktiviteter og en global milliardindustri. I Norge anslås det at 46 % av befolkningen under 45 år spiller digitale spill på en gjennomsnittlig dag. Av disse har rundt 20 % en funksjonsnedsettelse.

Spillplattformer tilbyr i dag en rekke tilgjengelighetsfunksjoner, som:

  • Tekst-til-tale og skjermlesere
  • Zoom og kontrastjustering
  • Justering av lydeffekter og musikk
  • Tilpasning av tempo og vanskelighetsgrad
  • Støtte for alternative kontrollere

Til tross for økt fokus på tilgjengelighet, mangler det fortsatt forskning som systematisk undersøker hvilke funksjoner som finnes, hvordan de brukes, og hvilken effekt de har på spillopplevelsen.

Vil du vite mer om dette prosjektet?

Ta kontakt:

Prosjekt: Curb cut-effekten i dataspill

Partner: Norges Blindeforbund

Finansiering: Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir)

Periode: 2025

Målet med Curb Cut-prosjektet

Prosjektet har tre hovedområder og mål:

  • Bruk blant spillere med funksjonsnedsettelser:
    Kartlegge hvilke tilgjengelighetsfunksjoner som brukes, hvordan de brukes, og hvilke behov som ikke dekkes.
  • Bruk blant spiller uten funksjonsnedsettelser:
    Undersøke kunnskap om og bruk av tilgjengelighetsfunksjoner i denne gruppen, og hvordan slike funksjoner også kan være nyttige for dem.
  • Utforske curb cut-effekten i praksis:
    Analysere hvordan tilgjengelighetsfunksjoner kan skape bedre spillopplevelser for alle – uavhengig av funksjonsevne.

Universell utforming og spilldesign

Vi kombinerer litteraturstudier, gruppeintervjuer og spørreundersøkelser. Undersøkelsene omfatter populære plattformer som PlayStation, Xbox, Nintendo Switch og PC, og fokuserer på både muligheter, utfordringer og beste praksis.

Et sentralt perspektiv er universell utforming og hvordan tilgjengelighet kan integreres i selve spilldesignet, ikke som tilleggsvalg, men som en del av kjerneopplevelsen.