ROSA-prosjektet: Sluttseminar om robotstøttet læring
- Avdeling Anvendt IKT-forskning
- Involverte fagområder Digital inkludering
- Sted Frydenhaug skole, Drammen
Frydenhaug skole, 13. april 2026, kl. 11:00–15:30

Hvordan kan sosiale roboter bidra til mer motiverende og tilgjengelig læring for barn med ulike behov?
Barn med autisme kan ofte ha utfordringer med å utvikle gode kommunikasjons- og sosiale ferdigheter. I ROSA-prosjektet har vi siden 2021 utforsket hvordan sosiale roboter kan brukes som et engasjerende og tilpasset verktøy i læringssituasjoner. Sammen med elever, lærere og næringsliv har vi utviklet og testet robotstøttede læringsaktiviteter som kan tilpasses barnets behov.
Nå nærmer prosjektet seg slutten, og vi inviterer til Frydenhaug skole for å presentere funnene og dele erfaringer fra prosjektperioden. Vi setter særlig søkelys på hvordan robotstøttet læring kan støtte barn i å kommunisere, samhandle og finne motivasjon i læringssituasjoner. Vi ser også på hvilke muligheter som ligger i teknologien fremover.
Seminaret passer for lærere, spesialpedagoger, skoleledere, politikere, samt fagpersoner innen pedagogikk, teknologi og inkludering. Det er også relevant for forskere, studenter og alle som er nysgjerrige på bruk av sosiale roboter i læring. Arrangementet er åpent for alle, men krever påmelding. Velkommen!
Program
| 11:00-12:00 | Bli kjent – minglelunsj |
| 12:00-12:15 | Velkommen og kort introduksjon til prosjektet |
| 12:15-13:30 | Frydenhaug skoles perspektiv |
| 13:30-13:45 | Kaffepause |
| 13:45-14:15 | Forskerne presenterer hovedfunnene fra prosjektet |
| 14:15-14:45 | Internasjonalt perspektiv – v/ Karen Guldberg |
| 14:45-15:15 | Panelsamtale Fra kunnskap til handling: Hvordan kan vi bruke kunnskapen? Hvilke barrierer og muligheter finnes? Tema for diskusjon: Hvordan kan vi bruke prosjektets erfaringer og kunnskap? Hvilke barrierer og muligheter finnes? Hva er neste skritt for skolen, og kommuner/politikerne? Spørsmål og svar fra publikum |
| 15:15-15:30 | Oppsummerende tanker og adjø |
Har du spørsmål om arrangementet?
Ta kontakt.
Prosjekt: Robotstøttet læring for barn med ASF (ROSA)
Partnere/kunde: Innocom AS, Cyberbook AS, Universitetet i Sørøst-Norge, Drammen kommune, Frydenhaug skole og ACER at University of Birmingham
Periode: 2021-2025
Finansiering: Norges Forskningsråd
ROSA-prosjektet er en del av forskningsgruppen for digital inkludering. Les mer om arbeidet vårt ved å følge lenken under.