Sosiale roboter
- Avdeling DART, SAMBA
- Involverte fagområder Digital inkludering, Språkteknologi
- Involverte bransjer Samfunn
NR forsker på nytte av sosiale roboter i opplæring, undervisning og dialogarbeid. Målet med å bruke roboter i møte med mennesker kan være å forbedre læringsopplevelsen og dermed selve læringen til en gitt målgruppe, eller å skape bedre forståelse mellom forskjellige grupper.
NR har flere prosjekter der sosiale roboter inngår som en sentral del. Vi har blant annet undersøkt hvordan sosiale roboter kan brukes i språkopplæringen av minoritetsspråklige barnehagebarn, og til å øke forståelsen og kommunikasjonen for barn med autisme.
Vi jobber også med å øke ferdighetene til kommunikasjonsdelen av en robot, gjennom å gjøre den såkalte dialogstyreren mer fininnstilt. Dialogstyreren bestemmer hva systemet skal si eller gjøre på et gitt tidspunkt, som å svare brukeren eller utføre en bevegelse.
Roboter og språk hos barn
Bedre norskspråklige ferdigheter hos barna kan ha en stor positiv effekt ved økt sannsynligheten for å fullføre skolegang og videregående opplæring, bedre språk fremmer også integrering og kan bidra til å utjevne sosiale forskjeller. Målgruppene for undersøkelsen bestod av barn på rundt fire til seks år samt deres familier.
Vi målte læringseffekten av å bruke roboten i en utprøving som gikk over en periode på seks uker i to barnehager i Oslo kommunes bydel Grorud i 2020. I utprøvingen lærte fremmedspråklige barn med en robot i gjennomsnitt 12 % flere ord enn barn i en kontrollgruppe uten robot.
NR utviklet programvaren som roboten styres med, og til språkopplæringen utviklet vi også en læringsapp for mobile enheter. Denne ble brukt for å muliggjøre språkopplæring for barnas foreldre i hjemmet, det vil si uten robot, og i barnehagen, der robot og app ble koblet sammen.
Vi som jobber med sosiale roboter i NR kan:
- kartlegge behov og forutsetninger, som pedagogiske og funksjonelle krav og virkemidler for interaksjon mellom barn og robot
- designe en helhetlig løsning, inkludert utvikling av relevant innhold basert på eksisterende metodikk for språkopplæring
- implementere prototyper
- evaluere og teste prototyper med egnet metodikk, samt måle læringsopplevelse og læringseffekt
- utrede ulike etiske utfordringer
- gå i dybden av dype nevrale nettverk som styrer robotenes måte å bruke språket på
Pågående prosjekter:
- ROSa:
Robotstøttet læring for barn på 6 – 12 år i autismespekteret ved hjelp av én-til-én-undervisning og opplæring i språk, sosiale ferdigheter og kommunikasjon - Graphdial: Hvordan roboter kan kommunisere med mennesker gjennom talespråk
Tidligere prosjekter:
- Robotstøttet språkopplæring i barnehagen (ROS).
Norskopplæring for barn på 4 – 6 år med minoritetsspråklig bakgrunn i grupper på ca. 4 – 8 barn med pedagog. Prosjektperiode 2018-2021. - Sinoe!
Systematisk norskopplæring for barn med ASD i overgang fra barnehage til skole ved hjelp av sosiale roboter. Prosjektperiode 2017 – 2018. - Forstudie av sosiale roboter i barnehagen med utredning av potensiale for å bruke sosiale roboter i språkopplæringen. Projektperiode: 2017.