Universell utforming av XR-teknologi i grunnskoler
- Avdeling DART
- Involverte fagområder Digital inkludering, Universell utforming (UU)
- Involverte bransjer Samfunn, Teknologi og industri
Vi kartlegger universell utforming av XR-teknologi, og tilgjengelighet og brukervennlighet denne teknologien har for mennesker med funksjonsnedsettelser. I tillegg ser vi på muligheter, egnethet og begrensninger bruk av XR-teknologi kan ha i grunnskoler.
XR-teknologi omfatter både Virtual Reality (VR) og Augmented Reality (AR). I dette prosjektet bruker vi fokusgrupper og eksisterende litteratur for å se nærmere på:
- Hvilke muligheter og løsninger finnes det for bruk av XR-teknologi i grunnskoler?
- Hvordan kan man forbedre tilgjengelighet og brukervennlighet av XR-teknologi for å skape en universelt utformet XR-opplevelse?
- Hvordan kan man øke kompetanse og øke bevisstheten blant lærerne og ansvarlige i kommunen omkring muligheter og begrensninger ved XR-teknologi?
Vi gjennomfører intervjuer med representanter fra industrien, skoler, kommuner og brukerorganisasjoner for å se på deres erfaringer og meninger om bruk av XR-teknologi i grunnskoler, og har knyttet kontakt med XR-miljøet, engasjerte skoler og brukerorganisasjoner som representerer hørselshemmede, svaksynte, og dyslektikere.
Vi fokuserer på universell utforming av XR-teknologien for flest mulig, og spesielt på tilgjengelighet og brukervennlighet for mennesker med nedsatt funksjonsevne.
Så ser vi på eksisterende litteratur som behandler XR i grunnskoler, og som adresserer barrierer av XR teknologien for mennesker med funksjonsnedsettelser og deres mulige løsninger.
Prosjekt: UU-XR i grunnskoler – Kartlegging av universell utforming av XR-teknologi i grunnskoler
Finansiering: Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir)
Periode: 2021-2022
Videre lesning:
Presentasjon av prosjektet, pdf
Opptak:
Er det virtuelle klasserommet tilgjengelig for alle? (Meetup, 8.12.21 – krever innlogging)