Universell utforming av XR-teknologi i grunnskoler
Avdeling
Involverte Fagfelt:
Involverte Bransjer:
Vi kartlegger universell utforming av XR-teknologi, og tilgjengelighet og brukervennlighet denne teknologien har for mennesker med funksjonsnedsettelser. I tillegg ser vi på muligheter, egnethet og begrensninger bruk av XR-teknologi kan ha i grunnskoler.
XR-teknologi omfatter både Virtual Reality (VR) og Augmented Reality (AR). I dette prosjektet bruker vi fokusgrupper og eksisterende litteratur for å se nærmere på:
- Hvilke muligheter og løsninger finnes det for bruk av XR-teknologi i grunnskoler?
- Hvordan kan man forbedre tilgjengelighet og brukervennlighet av XR-teknologi for å skape en universelt utformet XR-opplevelse?
- Hvordan kan man øke kompetanse og øke bevisstheten blant lærerne og ansvarlige i kommunen omkring muligheter og begrensninger ved XR-teknologi?
Vi gjennomfører intervjuer med representanter fra industrien, skoler, kommuner og brukerorganisasjoner for å se på deres erfaringer og meninger om bruk av XR-teknologi i grunnskoler, og har knyttet kontakt med XR-miljøet, engasjerte skoler og brukerorganisasjoner som representerer hørselshemmede, svaksynte, og dyslektikere.
Vi fokuserer på universell utforming av XR-teknologien for flest mulig, og spesielt på tilgjengelighet og brukervennlighet for mennesker med nedsatt funksjonsevne.
Så ser vi på eksisterende litteratur som behandler XR i grunnskoler, og som adresserer barrierer av XR teknologien for mennesker med funksjonsnedsettelser og deres mulige løsninger.
Navn: UU-XR i grunnskoler – Kartlegging av universell utforming av XR-teknologi i grunnskoler
Periode: 2021 – 2022
Finansiering: Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir)
“Er det virtuelle klasserommet tilgjengelig for alle?”
Meetup 8.12 2021 med opptak:
https://www.meetup.com/Universell-utforming-og-digital-inkludering/events/282116360/
Presentasjon av prosjektet, pdf:
Sluttrapport, pdf: