På NR forsker vi på mange områder innen transport – fra modellering av trafikk og logistikk, til bildeanalyse for jernbanen og autonom togdrift. Målet er å utvikle metoder og modeller som gjør transportsystemet mer effektivt, trygt og bærekraftig.

Flyfoto av Stavanger by. Infrastruktur, trafikk og bebyggelse.
Havneområdet i Stavanger med tett bebyggelse og infrastruktur. Bilde: Erik Mclean / Pexels.

Transportanalyse og modellutvikling

Vi har lang erfaring med statistisk modellering innen transport og logistikk.

Vi utvikler metoder for å beregne trafikkvolum på veier og passasjerprognoser for kollektivtrafikken, også når datagrunnlaget er ufullstendig. I prosjektet APT-R utvikler vi metoder og verktøy for å hente ut og analysere data fra kollektivsystemet, blant annet for å estimere manglende passasjerdata og usikkerhet i tellingene.

Vi har også jobbet med estimering av trafikkvolum ved hjelp av optiske satellittbilder og analysert sammenhenger mellom trafikk og luftforurensning, inkludert effekten av veisalting.

I andre prosjekter har vi utviklet modeller for varetransport, blant annet for å beregne prognoser for optimal distribusjon av blader og aviser til ulike forhandlere i Norge. Felles for disse anvendelsene er metodikk som fanger opp systematiske mønstre over tid, som sesongvariasjoner og forskjeller mellom time, døgn og uke.

Automatiserte inspeksjoner og selvkjørende tog

Jernbaneinspeksjoner har tradisjonelt blitt utført manuelt, der kontrollører går langs skinnegangen for å avdekke feil og mangler. Vi utvikler metoder for automatisering som gjør deler av arbeidet sikrere, mer målrettet og mer kostnadseffektivt.

Et kamerasystem montert på tog tar kontinuerlig bilder av infrastrukturen under ordinær drift. Bildene analyseres med metoder innen dyp læring for å oppdage feil, avvik og endringer over tid, slik at vedlikehold kan planlegges før skadene blir alvorlige.

Gjennom deltakelse i Europe’s Rail, EUs største forsknings- og innovasjonsinitiativ for jernbanen, bidrar NR i delprosjektet Rail to Digital – Automated up to Autonomous Train Operation. Her utvikler vi løsninger for bildeanalyse som skal gjøre autonom togdrift trygg og pålitelig.

Vi utvikler også metoder for å overvåke vannstand langs skinnegangen ved hjelp av kameraer og maskinlæring, og bygger en grunnmodell for bilde- og videodata fra norsk jernbane. Denne kan tilpasses ulike oppgaver fra flomdeteksjon til automatisk inspeksjon og gir et fleksibelt utgangspunkt for fremtidig utvikling.

To nasjonale forskningssamarbeid for transportforskning

NR deltar i to nasjonale forskningssentre som skal bidra til å utvikle fremtidens transportsystemer. Her bidrar vi med kompetanse innen dataanalyse, digital sikkerhet, statistisk modellering og kunstig intelligens.

TRANSPLAN: forskning for grønn omstilling i transportsektoren

Forskningssenteret A Transport System within Planetary Boundaries (TRANSPLAN) som skal gi økt forståelse av transportsektorens rolle i overgangen til et lavutslippssamfunn. Senteret utvikler metoder, modeller og beslutningsprosesser som gir et solid faglig grunnlag for planlegging og prioriteringer i det grønne skiftet.

Forskningen skjer i nært samarbeid med de statlige transportetater og andre sentrale aktører. TRANSPLAN ledes av TØI og samler forskningsmiljøer og offentlige aktører for å utvikle transportmodeller som tar høyde for teknologiutvikling, endret atferd og samspillet mellom transport, energi og arealbruk. Resultatene skal bidra til et mer bærekraftig transportsystem og støtte nasjonale prosesser som Nasjonal transportplan (NTP).

ResiTrans: fremtidens robuste transportsystemer

Et mer krevende klima, økende digitalisering og større avhengighet av elektrisk infrastruktur stiller nye krav til transportsystemene våre.

I tillegg til TRANSPLAN deltar vi i senteret Resilient Transport Systems (ResiTrans), som utvikler kunnskap, verktøy og strategier for å gjøre transportsektoren mer motstandsdyktig og bærekraftig. Prosjektet støtter nasjonale mål for klimatilpasning, samfunnsikkerhet og infrastruktur.

Senteret ledes av NGI og samler sentrale fagmiljøer innen klima, energi, transport og teknologi. NR bidrar særlig innen digital infrastruktur, cybersikkerhet og dataanalyse, og leder arbeidet med å forstå og håndtere sårbarheter knyttet til digitalisering og teknologisk avhengighet.

Vil du vite mer om hva vi jobber med innen transport?

Ta kontakt.

Noen av våre samarbeidspartnere

  • AtB
  • Bane NOR
  • Entur
  • Jernbanedirektoratet
  • Kolumbus
  • Norges geotekniske institutt (NGI)
  • Transportøkonomisk institutt (TØI)
  • Statens vegvesen
  • Vy

Aktuelt