Læringsteknologi, e-læring og lettlest informasjon
- Avdeling DART
- Involverte fagområder Digital inkludering
- Involverte bransjer Samfunn
På NR forsker vi på ulike aspekter ved digital læring, og vi utvikler e-læringsverktøy som legger til rette for positive og effektive læringsopplevelser. Selv om læringsprosesser ofte forbindes med formelle utdanningsarenaer, som skoler, kurs og seminarer, kan det også skje uformelt – gjennom selvstudier, i muséer og på vitensentre, på arbeidsplassen, eller under rehabilitering. Vi vil sikre at digitale læremidler er universelt uformet og tilgjengelige for alle brukere.
Tilgjengelige digitale læringsmiljøer
I dag er mange læringsprosesser digitaliserte, noe som byr på spesifikke utfordringer. For å sikre at digitale lærermidler er universelt utformet og tilgjengelige for alle, kreves det solid teknisk tilgjengelighet og optimal brukskvalitet. Med vår omfattende kompetanse innen universell utforming av IKT og digital inkludering, identifiserer vi problemstillinger og foreslår effektive løsninger. Personalisering står sentralt i løsningene vi utvikler, slik at verktøyene våre kan tilpasses individuelle behov.
Innovative læringsverktøy
Vi benytter utradisjonelle læringsmetoder og teknologier, inkludert sosiale roboter, mikrolæring, og bruk av spillelementer gjennom såkalte serious games og spillifisering. Vi ser også på ulike former for virkelighet, som augmented reality (AR), virtual reality (VR), mixed reality (MR) og extended reality (XR) for å forbedre læringen.
Uformelle læringsarenaer
Vi har betydelig erfaring med læring på museer og vitensentre. Disse miljøene byr på spennende muligheter til å optimalisere besøksengasjement og læringsutbytte gjennom multimodale opplevelser som stimulerer flere sanser samtidig, samt interaktive utstillinger som oppmuntrer til aktiv deltagelse. Vi utforsker også fordelene ved læring i felleskap, eksempelvis i form av gruppeaktiviteter som spill og konkurranser.
Evaluering av læringseffektivitet og brukerengasjement
Læring har mange former, noe som gjør det viktig å måle og evaluere effektiviteten av undervisningsmetoder og læremidler, og iverkesette tiltak for å oppnå ønskede resultater. Vi anvender ulike evalueringsmetoder i arbeidet vårt, inkludert måling av brukerengasjement og motivasjon, maskintolking av den enkeltes humør basert på ansiktsuttrykk på videoer, samt implementering av spesialpedagogiske rammeverk som SCERTS for personer på autismespekteret. SCERTS står for social communication, emotional regulation and transactional support, som oversettes til sosial kommunikasjon, emosjonell regulering og transaksjonsstøtte.
NRs tjenester innen læringsteknologi
Vi tilbyr en rekke tjenester og løsninger innen læringsteknologi, blant annet:
- Teknologirådgivning
- Kartlegge av læringsbehov og forutsetninger, utarbeide funksjonelle systemkrav og anbefale pedagogiske løsninger
- Utvikle og implementere prototyper, samt produsere relevant læringsinnhold
- Evaluere og teste prototyper med egnet metodikk, og måle læringsopplevelse og læringseffekt
- Følgeforskning, dokumentere funn og publisere resultater i fagfellevurderte kanaler
Aktuelle prosjekter
Andre prosjekter
ALeRT – Datadeling og bevisstgjøring av brukere (2017-2022) (ekstern lenke til Prosjektbanken)
ALeRT undersøkte hvorfor og hvordan folk deler personopplysninger med selskaper, og hvordan disse dataene kan brukes og misbrukes. Prosjektet utviklet et læringsspill som øker bevisstheten om personvern.
Framtidens skole – Inkluderende bruk av eXtended Reality (2021-2023)
Framtidens skole kartla muligheter og barrierer ved extended reality (XR) og beslektede teknologier som augmented reality (AR), virtual reality (VR) og mixed reality (MR ) for elever med varierende funksjonsevne
UD Robots – Universell design av roboter (2020)
UD Robots undersøkte hvordan sosiale roboter kan designes og vurderes for å sikre at de oppfyller prinsippene for universell utforming.
VisitorEngagement (2017-2018) (ekstern lenke til Prosjektbanken)
VisitorEngagement brukte sensor- og kamerateknologi for å måle engasjement, brukeropplevelse og læringssutbytte i museer og vitensentre.
PLA – Personlig mobil læringsarena (2015-2018) (ekstern lenke til Prosjektbanken)
Prosjektet PLA utviklet en mobilapp som fungerte som en personlig og tilpasset læringsplattform med mikrolæring, rettet mot elever i skole og voksenopplæring som sto i fare for å avbryte utdanningen.
Vil du vite mer om læringsteknologi, e-læring og lettlest informasjon?
Ta kontakt:
FNs bærekraftsmål
Arbeidet vårt er nært knyttet til flere av FNs bærekraftsmål. Særlig Mål 4: God utdanning og Mål 10: Mindre ulikhet står sentralt, da vi jobber målrettet for å fremme inkluderende og likeverdige læringsmuligheter, sikre like muligheter for alle og redusere diskriminering. I tillegg er Mål 17: Samarbeid for å nå målene relevant, spesielt punktene der tilpasset teknologi og IKT står i fokus.