Robotstøttet læring for barn med autisme

Barn med autisme kan ofte ha utfordringer med å utvikle gode kommunikasjons- og sosiale ferdigheter. I ROSA-prosjektet utforsker vi hvordan sosiale roboter kan brukes som et engasjerende og tilpasset verktøy for å støtte denne utviklingen.

En stilisert liten robot

Hva er sosiale roboter?

Sosiale roboter er roboter med menneskelignende trekk, designet for å samhandle med mennesker på en sosial og naturlig måte. Deres fysiske tilstedeværelse og uttrykksfulle bevegelser gjør dem spesielt egnet til å bygge bro mellom den digitale og den virkelige verden – på en måte som skiller seg fra nettbrett og tradisjonell læringsteknologi.

Om prosjektet

I ROSA-prosjektet har vi utviklet og prøvd ut et fleksibelt repertoar av læringsaktiviteter med sosial roboter. Disse aktivitetene kan tilpasses hvert enkelt barns behov og brukes av lærere fo rå gjøre læringen mer motiverende og tilgjengelig.

Prosjektaktiviteter

  • Kartlegging av behov og forutsetninger – vi identifiserte pedagogiske og funksjonelle krav som la grunnlaget for utformingen av den robotstøttede opplæringen. Innsikten fra denne fasen ga føringer for både innhold og design.
  • Design og utvikling – i samarbeid med skolens ansatte, elever, bedrifter og forskere utviklet vi ROSA-løsningen – et repertoar av robotstøttede aktiviteter, både med robot alene og i kombinasjon med oppgaver på nettbrett eller pekeskjerm.
  • Prototyping og utprøving – vi gjennomførte to pilotstudier før hovedstudien ble gjennomført våren 2025. Totalt 21 barn deltok i en åtte uker lange hovedutprøvingen, der hvert barn fikk inntil åtte individuelle økter.
  • Etisk refleksjon – Etiske problemstillinger knyttet til bruk av roboter i arbeid med barn har vært en integrert del av prosjektet.
«Sol» smiler mot roboten som sitter på huk på pulten hennes
Undervisningssituasjon på skolen med en elev og roboten

Hovedstudien

Hovedstudien ble gjennomført i tett samarbeid med Frydenhaug skole i Drammen, som har vært en nøkkelpartner i planlegging, tilpasning og gjennomføring av øktene. Skolen bidro også med observasjonslogging og videofortolkning i samarbeid med forskere fra Universitetet i Sørøst-Norge, Universitetet i Birmingham og Norsk Regnesentral.

Gjennom skolens engasjement har vi fått et unikt og verdifullt datamateriale som nå analyseres videre frem mot prosjektslutt i desember 2025.

Ny kunnskap

Gjennom kvantitative og kvalitative metoder har vi fått et stort og rikt datamateriale som analyseres for å bidra til kunnskap om på hvilke måter robotstøttet opplæring kan bidra til å styrke barns:

  • kommunikasjonsevner
  • sosiale ferdigheter
  • motivasjon og engasjement

Spesielt undersøker vi hvordan robotenes kroppslige egenskaper og muligheter for individuell tilpassing kan brukes aktivt i undervisningen for barn med autisme og utviklingshemming.

Tidligere prosjekter: 

  • Robotstøttet språkopplæring i barnehagen (ROS) 
    Norskopplæring for barn på 4 – 6 år med minoritetsspråklig bakgrunn i små grupper med pedagog. (2018-2021)
  • Sinoe! 
    Intensiv opptrening av språklige ferdigheter hos elever med ASD med hjelp av sosiale roboter (2017–2018) 
  • Forstudie av sosiale roboter i barnehagen
    Utredning av potensialet for bruk av roboter i språkopplæringen. (2017)

Prosjekt: Robotstøttet læring for barn med ASF (ROSA)

Partnere/kunde: Innocom AS, Cyberbook AS, Universitetet i Sørøst-Norge, Drammen kommune, Frydenhaug skole og ACER at University of Birmingham

Periode: 2021-2025

Finansiering: Norges Forskningsråd

Publikasjoner:

Juan Carlos Torrado Vidal; Use of SCERTS as assessment tool in the context of the ROSa project 2023. Faglig foredrag

Juan Carlos Torrado Vidal; Kvalitativ videoanalyse i ROSa 2024. Faglig foredrag

Juan Carlos Torrado Vidal; Robotstøttet læring for barn med autisme 2024. Faglig foredrag

Andre kilder:

Digital inkludering på NR

Prosjektbanken: Robotstøttet læring for barn med ASF (ROSA)